למידע נוסף התקשר :02-9605097

Sample-page

כ׳ באלול ה׳תשע״ה (4 בספטמבר 2015)
מחשבות ממרומי הסולם/ פרשת כי תבוא

ב"ה

מחשבות ממרומי הסולם / פרשת כי תבוא

הרב חברון שילה, ראש הישיבה

 

סגולות, מתוקות וגדולות התאנים בעץ שבחצר אצלי בבית. טעמם עדין ומיוחד. בכל בוקר לאחר התפילה מחכים לי על העץ תאנים שהבשילו רק היום, במיוחד לי ולמשפחתי. (וגם לציפורים שהקדימו לאכול את ארוחת הבוקר שלהם). עליתי על הסולם ושם למעלה בעודי קוטף אותם, התמלאתי לפתע רצון עז לזכות להביא ביכורים לבית המקדש. שמחה גדולה על היבול המבורך, יחד עם כאב על כך שבית המקדש חרב, ואי אפשר לעלות להראות את פני ה' עם ביכורי תאנים מגינתי.

שאלתי את עצמי, למה? מדוע אני כל כך רוצה להביא ביכורים?

בספר החינוך במצוות עשה צ"א, בטעמי המצווה נאמר כך: "כדי להעלות דבר השם יתברך על ראש שמחתנו, ונזכור ונדע כי מאתו ברוך הוא יגיעו לנו כל הברכות בעולם.." כלומר מצוות הביכורים נועדה להזכיר לי מי נתן לי את הברכה הזאת, ולומר לי שאין מה להתגאות, הפירות האלו אינם מעשה ידי אלא ברכה מאת ה'.

אבל אני חייב להודות, שהרגשתי בדיוק הפוך. חשתי רצון חזק לעלות לבית המקדש ולהתגאות בפני ה' בפירות היפים שלי. אני יודע שהכול ממנו יתברך, ובכל זאת אני שתלתי אני השקתי, ניקיתי מעשבים, ובסוף גם טיפסתי וקטפתי.

האם אני טועה? האם זו מחשבה פסולה? יתכן בהחלט שכן. יתכן שמצוות ביכורים באה בדיוק כדי להילחם במחשבה הלא נכונה שלי. ובכל זאת, במרומי הסולם, כאשר אני מוקף בתאנים המתוקות, עלתה בי מחשבה חדשה. עלתה בי התמונה של ילדי כאשר הם חוזרים מאושרים מהגן ומראים לי ציור שהכינו. הם שמחים בהצלחה שלהם, ואני שמח בהצלחה שלהם ובשמחה שלהם. לאבא לא באים רק כדי לבכות, אלא גם כדי להראות הצלחות, ודברים טובים. לאבא באים גם כדי להתגאות. הגאווה הזאת אינה מרחיקה מאבא אלא להיפך יוצרת קרבה ואהבה.

כאשר אדם מצליח לעשות משהו, באופן טבעי עולה בוא גאווה. אפשר להילחם בגאווה הזאת, ואפשר להוביל אותה למקומות חיוביים. הצלחת, זכית לעשות משהו טוב. אל תלך להשוויץ בפני החברים, אלא לך אל הר בית ה', לך אל אבא שבשמיים, ושמח אותו בהצלחה שלך.

אנו קוראים את פרשת הביכורים שבועיים לפני ראש השנה. עוד מעט נלך לפגוש את אבינו מלכינו. אנו עוסקים רבות התיקון המידות, ובבקשת סליחה. פרשת הביכורים אומרת לנו, שאל אבא צריך לבוא גם אם הצלחות, עם דברים טובים שעשינו. חשבון הנפש הוא לא רק על המעשים הרעים, אלא אדם צריך לשאול, האם יש לי משוה טוב להראות לאבא? ואם אין חלילה, אז זה הזמן למהר ולעשות. כי כל אחד צריך שיהיה לו סל של דברים טובים להראות לאבא.

השנה לצערי כבר לא נזכה להביא ביכורי תאנים. יהי רצון מלפני אבינו שבשמיים, שנזכה כולנו, בשנה הבאה עלינו לטובה, לזכות ולעלות אל הר בית ה', ולהתגאות לפניו בפרות שהוצאנו מהאדמה הטובה שהקב"ה נתן לנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *