למידע נוסף התקשר :02-9605097

Sample-page

כ״ד באדר א׳ ה׳תשע״ד (24 בפברואר 2014)
מוזמנים להתחזק! מצגת על תפילין – מאת חיים בונדר כתה ט'

מצוות תפילין

מהי המצווה?

מקור המצווה:  וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ. וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ. וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ.

התפילין  היא קופסה עשויה עור בהמה טהורה. על ה'בית' להיות צבוע בצבע שחור, ולהיות מרובע לגמרי באופן מדויק וזה הלכה למשה מסיני.

בסדר הפרשיות בתוך הבתים יש מחלוקת אבל להלכה ניפסק כרש"י, וכך אין יותר מדי מחלוקות בנושא (לא כמו: סוף זמן תפילה, בשר חלק וכו'…)[1]

המצווה היא להניח בכל יום תפילין אחד על היד כנגד הלב ותפילין אחד על הראש בין העניים כנגד המוח 

טעם המצווה: ספר החינוך: ורצה המקום ברוך הוא לזכותנו אנחנו עם הקדש, וצונו להעמיד שומרים גבורים סביב לה, והם שנצטוינו לבל נפסיק מדברי תורה מפינו יומם ולילה, ושנתן ארבע ציציות בארבע כנפות כסותנו, ומזוזה בפתחנו, והתפילין בידנו ובראשנו, והכל להזכירנו למען נחדל מעושק ידינו ולא נתור אחרי עינינו ואחרי יצר מחשבות לבנו,(זבחים יט, א)שהכהנים  והלוים בשעת עבודה פטורין מהן.

שבח המצווה

הילקוט יוסף: אמרו ישראל לפני הקב"ה, רצוננו לקיים את כל התורה כולה, אבל אין אנו יכולים, אמר להם הקב"ה: תניחו תפילין ואני מעלה עליכם כאילו קיימתם כל התורה כולה, דכתיב למען תהיה תורת ה' בפיך…

 

ומוסיף הפניני הלכה: גם מצוות התפילין מבטאת את החירות של ישראל, שכן התפילין הן אות לקשר המוחלט שלנו אל הקב"ה. ועל ידי הקשר המוחלט לקב"ה אנו נעשים בני חורין, משוחררים מכל עול אחר שבעולם. ועל כן התפילין הן כמו כתר לישראל. ולכן עניינה של ארץ ישראל מוזכר פעמים רבות בתפילין. בפרשת 'קדש': "וְהָיָה כִי יְבִיאֲךָ ה' אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ…" (שמות יג, ה).

 

[1] נכון שיש כאלה שמניחים גם תפילין של רבנים אחרים כמו של (רבנו תם, שימושא רבה ועוד) אבל זה בנוסף.

סיפורים
•ישיש אחד מחסידי פשיסחה התפאר בתפילין שלו, בהן התפלל מנעוריו. משובחין היו, מעשי ידי סופר מומחה. מדי שנה היה בודקן ומוצא אותן כשרות למהדרין. פעם אחת בערוב ימיו, בדקן הסופר ומצא בהן פסול מתחילתו, שהיו חסרין אות אחת. חששו מקורביו לגלות לו את הדבר. הבין אותו חסיד את המתרחש, קפץ ורקד בהתלהבות ובשמחה. פחד אפף את האנשים: שמא יצא מדעתו מרוב צער! משנרגע הישיש והבחינו שדעתו מיושבת עליו שאלוהו: -לשמחה מה זו עושה? השיב להם: כשבעים שנה התפללתי בתפילין לא כשרות ועתיד הייתי להסתלק מהעולם מבלי להניח תפילין אפילו פעם אחת ועכשיו שנתרחש לי נס ועוד אזכה להניח תפילין כדין וכי לא אשמח?…
•מעשה בגאון מווילנא שהיה יושב מעוטף בטלית ומוכתר בתפילין ועוסק בתורה. שמעו גנבים שיש זהב וכסף בדירתו של הגאון, נכנסו שם וביקשו מתלמידיו כסף וזהב. אמרו התלמידים אין לנו לא כסף ולא זהב, אבל הגנבים לא ידעו שיש כאן תורה ולא זהב וכסף. התלמידים התחילו לצעוק. יצא הגאון מדירתו ועטוף בטלית מוכתר בתפילין. כשהסתכלו הגנבים מיד ברחו. שאלו התלמידים את הגאון: גם אנחנו ללובשים טלית ותפילין למה לא מפחדים מאיתנו, אמר להם: כתוב "וראו כל עמי הארץ כי שם ה` נקרא עליך ויראו ממך" אלו תפילין שבראש, לא על הראש אלא שבראש, שלא שיסיח דעתו כל זמן שמונחים על ראשו. (חמדת המוסר חלק א`).
•מעשה בחיל אחד בזמן מלחמת שלום הגליל, שהיה רגיל בכל יום להניח תפילין. אותו יום היה יום קשה והחיל לא הספיק להניח בבוקר שזה עיקר המצווה. אבל ידוע שלפי הדין מותר להניח תפילין מהזריחה ועד השקיעה. כשהגיע הזמן סמוך לשקיעה, שאל החיל את עצמו מה! היום לא אניח תפילין? והחליט לרוץ לאוהל להניח תפילין. לאחר שחלץ את התפילין שמע פיצוץ גדול. ניגש למקום וראה את הטנק שישב בו שניות קודם, מפורק חלקים חלקים. מיד הבין שזכות התפילין הצילה את חייו.

לחץ על הקישור למטה לפתיחת המצגת

תפילין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *